fi se

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

 

Asennus ja käynnistys

Miten Isoo-laite asennetaan ja mitä siihen tarvitaan?

Asiakkaalla tulee olla Internet-yhteys. Isoo-laite kytketään laajakaistareitittimen vapaaseen Ethernet-porttiin verkkokaapelilla. Virtakaapeli kytketään ja laite käynnistetään virtakatkaisimesta. Asennuksessa tarvittavat johdot tulevat laitteen mukana.

Mitä käyttöjärjestelmiä Anvia Isoo tukee?

Anvia Isoo tukee Windows 10, 8, 7 ja Vista sekä Mac OS X käyttöjärjestelmiä varmuuskopiointi- ja levyjako-ominaisuuksien osalta. Lisäksi laite tukee rajoitetuin ominaisuuksin mitä tahansa muuta käyttöjärjestelmää, joka tarjoaa web-selaimen laitteen selainkäyttöliittymän kautta olevien ominaisuuksien käyttöön.

Millä osoitteella saan yhteyden laitteeseen?

Lähiverkossa laitteen oletusnimi on Isoo. Osoite on http://isoo tai http://isoo.local riippuen käytetystä tietokoneesta ja kotiverkon asetuksista. Laitteen nimenvaihdon esim. “omalaite” jälkeen osoite on http://omalaite.isoo.fi ja sisäverkossa http://omalaite.in.isoo.fi.

Millä web-selaimilla Isoo-laitteen selainkäyttöliittymä toimii?

Web-käyttöliittymä toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla. Suositeltavaa on käyttää viimeisimpiä versioita selaimista.

Miten saan etäyhteyden laitteeseen?

Isoo-laitteelle tulee antaa yksilöllinen nimi laitteen selainkäyttöliittymässä, esim. “omalaite”. Laitteelle tulee luoda käyttäjätunnukset ja salasanat sekä asettaa käyttäjätunnistus päälle. Tämän jälkeen etäyhteyden voi aktivoida selainkäyttöliittymässä ja laitteeseen saa etäyhteyden osoitteella http://omalaite.isoo.fi.

 

Asetusten muuttaminen

Miten laitteen nimi muutetaan?

Web-käyttöliittymän “Järjestelmä” välilehden “Kulunvalvonta ja käyttäjien hallinta” kautta. Ainoastaan pääkäyttäjä voi muuttaa laitteen nimeä.

Miten verkkojakoon saa yhteyden Windows käyttöjärjestelmillä?

Isoo-laite näkyy verkkolevynä Windows tiedostonhallinnan ”Verkko”–ryhmässä. Laitteen voi myös yhdistää pysyväksi verkkoasemaksi, esim. asema Z: ja kansio \\omalaite\Jaettu. Oletuksena Isoo-laitteen osoite on \\isoo.

Miten verkkojakoon saa yhteyden Mac OS X käyttöjärjestelmällä?

Avaa Finder. Isoo näkyy ryhmässä ”Jaetut” (”Shared”). Huomioi, että verkkojaon näkyminen käynnistyksen yhteydessä voi kestää muutaman minuutin.

Käyttäjätilit ja ryhmät

Mitä eri käyttäjätyyppejä ja oikeuksia laitteessa voi olla ja mikä niiden ero on?

Peruskäyttäjän (User) lisäksi voi olla Pääkäyttäjiä (Admin), jotka voivat luoda ja muuttaa peruskäyttäjien tietoja sekä hallita laitteen yleisiä asetuksia. Kolmas käyttäjätyyppi on Vieraat (Guest), jolla ei ole oikeuksia peruskäyttäjien kesken yhteisesti jaettuihin hakemistoihin (shared). Vierailijalle voi myös antaa Vain lukuoikeudet (Read only Access).

Pääkäyttäjän (admin) rooli ja oikeudet?

Laitteeseen ensimmäisenä luotava käyttäjä saa aina automaattisesti Pääkäyttäjän ylläpito-oikeudet (Admin) ja voi luoda muita käyttäjiä sekä muuttaa laitteen asetuksia. Ylläpitotason käyttäjiä voi laitteessa olla useampia.

Peruskäyttäjän rooli ja oikeudet?

Peruskäyttäjä voi muuttaa vain omia asetuksiaan ja luoda/siirtää sisältöä omaan, jaettuun ja ryhmähakemistoihin.

Mitä käyttäjätyyppi Vieras (guest) näkee ja voi tehdä?

Vieras näkee ainoastaan sen ryhmän hakemiston sisällön, johon vierailija on liitetty. Vieras ei esim. näe kaikille muille käyttäjille näkyvää Jaettu (Shared) kansiota.

Miten ryhmiä luodaan ja käyttäjiä lisätään niihin?

Ylläpitäjä-käyttäjän (admin) voi luoda selainkäyttöliittymässä ryhmiä ja lisätä raahaamalla käyttäjiä listasta valittuun ryhmään. Uutta käyttäjää lisätessä voi myös valita listasta valmiita ryhmiä, joihin käyttäjän haluaa liittyvän.

Miten ryhmiä voi hyödyntää?

Luomalla ryhmän ja liittämällä siihen esim. halutun tiimin/osaston tai perheen/suvun henkilöt voi luoda ko. käyttäjäryhmälle yhteisen hakemiston tiedostojen jakamista varten.

 

Median jakaminen

Mihin ulkopuolisiin palveluihin voi jakaa tai lähettää sisältöä suoraan laiteesta?

Kuvia, videoita, musiikkia ja muita tiedostoja voi jakaa sähköpostin liitteenä. Facebook-palveluun on mahdollista jakaa kuvia. Käyttäjät voivat myös lähettää suoria linkkejä kansioihin/tiedostoihin muille laitteen käyttäjille.

Miten määritellään sähköpostiosoite, josta haluan lähettää sisältöä Web-käyttöliittymän kautta?

Sähköpostiosoite kysytään ensimmäisellä kertaa, kun lähetät sisältöä, ja sitä voi tarvittaessa muuttaa jokaisen lähetyksen yhteydessä avautuvassa dialogissa.

Mistä saa ladattua ja asennettua Windows tietokoneelle tarvittavan varmuuskopiointiohjelman?

Web-käyttöliittymän kautta kohdasta “Varmuuskopio” ja “Lataa asennusohjelma”. Asennuksen jälkeen ohjelma löytyy Windowsin alapalkista.

Miten varmuuskopioin Apple Mac tietokoneen?

Mac OS X tietokoneilla Isoo-laitteen voi ottaa käyttöön verkkolevykohteeksi Time Machine -varmuuskopioinnille.

 

Pilvipalvelu

Mihin online varmuuskopiot tehdään?

Isoo-laite tekee automaattisen varmuuskopion kaikesta laitteelle tallennetuista tiedostoista Internet-yhteyden kautta. Pilvipalvelu on osoitteessa http://backup.isoo.fi.

Mistä löydän käyttäjätunnuksen ja salasanan pilvipalveluun?

Käyttäjätunnus on palvelun tilauksen yhteydessä annettu sähköpostiosoite ja salasanan voi luoda/vaihtaa itsepalveluna osoitteessa http://backup.isoo.fi/resetpassword. Uuden salasanan luomiseen lähetetään linkki annettuun sähköpostiosoitteeseen.

Miten voin palauttaa tiedostoja pilvipalvelusta?

Kirjaudu palvelun web-sivulle (https://backup.isoo.fi) omilla laitekohtaisilla tunnuksilla.

Miten voi palauttaa kokonaan tuhoutuneen/hukkuneen Isoo-laitteen tiedot?

Kokonaan hävinneen laitteen tiedot voidaan palauttaa uuteen fyysiseen laitteeseen palvelun ylläpidon toimesta. Ota yhteyttä helpdesk@isoo.fi

 

Mobiilikäyttö

Miten oman Isoo-laitteen sisältöön on mahdollista päästä käsiksi mobiililaitteilla?

Isoo sovellukset on ladattavissa sovelluskaupasta iOS, Android ja Windows Phone laitteille. Sen lisäksi mobiililaitteen selaimella pääsee normaalin etäyhteyden kautta laitteen web-käyttöliittymään. Kaikki toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä mobiiliselaimen kautta.

Onko mobiililaitteesta mahdollista siirtää sisältöä Isoo -laitteeseen?

iOS ja Android -laitteista voi automaattisesti siirtää valokuvia. Lisäksi voi tallentaa valittuja tiedostoja eri mobiiliohjelmista (iOS “Avaa toisessa ohjelmassa” -toiminnon kautta ja Android “Cloud Storage Framework” -ominaisuutta hyödyntävät ohjelmat).

Mihin hakemistoon/kansioon iOS-laitteen Sync-toiminnolla siirretyt kuvat talletetaan ja kuka näkee ne?

Kuvat löytyvät käyttäjän omasta salasanalla suojatusta hakemistosta Import-kansiosta. Vain iOS tai Android laitteen käyttäjä siis näkee automaattisesti tallennetut tiedot, jos käytetty käyttäjätunnus on henkilökohtaisessa käytössä.

 

Laitteen ylläpito ja päivitykset

Mistä tietää, onko laitteessa viimeisin ohjelmistoversio ja miten voi päivittää uusimman version?

Laitteen ohjelmistoversion päivitys tapahtuu automaattisesti. Laitteen ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteen järjestelmäasetuksista web-käyttöliittymän kautta.

Jos laitteessa tai sen toiminnassa ilmenee vikaa, miten siitä voi ilmoittaa ja raportoida?

Ota yhteyttä helpdesk@isoo.fi tai puh. 0600 399 020. Puhelun hinta: 0,90 €/min + pvm/mpm, jonotusaika normaali puhelumaksu.

Sain sähköpostissa virheilmoituksen, että Isoo ei ole yhteydessä palveluun

Tarkista että laitteessa on virta päällä, verkkokaapeli on kytkettynä laajakaistamodeemiin ja modeemi on toiminnassa. Jos Internet yhteys on kunnossa, koita vielä käynnistää Isoo-laite uudelleen. Yhteyden tilan näkee “Järjestelmä” välilehdessä Isoon Web desktopissa. Jos yhteys ei palaa, tee virheilmoitus helpdesk@isoo.fi.
 
 

<< Tillbaka

 

Lämna dina kontaktuppgifter

Beställningen förpliktar inte till köp utan Anvia kommer att kontakta dig